Wednesday 30 May 2012

گزارش جشن تولد نه زندانی سیاسی در تهران



دو شنبه 2012-05-28 18:07:48
مادر سهراب هم در این مراسم از ماه خرداد گفت، ماهی که در سالهای اخیر همواره پر از حادثه بوده است . ماهی که در آن تعدادی از زندانی های سیاسی متولد شده اند و خردادی که در آن سه سال قبل مردم در تظاهراتهای میلیونی اش شرکت کردند .او یاد آوری کرد که خرداد همان روز هایی است که تعدادی از فرزندان این آب و خاک به خاطر دفاع از آزادی و رای شان کشته شدند .
پروین فهیمی با تبریک زادروز زندانیان سیاسی متولد خرداد به خانواده های این زندانیان ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند

 » جشن تولد نه زندانی سیاسی عصر دیروز با این عنوان در تهران گرامی داشته شد
این جشن روزگذشته با حضور خانواده های این زندانیان سیاسی، جمعی از خانواده زندانیان سیاسی و دوستداران شان برگزارشد .
نسرین ستوده، مجید توکلی، بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی، حسین نعیمی پور، سعید ملک پور، بهمن صادقی نور، مهدی خدایی و مسعود پدرام ستارگان خردادی این جمع بودند .متولدان خرداد که هر یک به خاطر عقیده خود مدتهاست در زندان به سر می برند .
در هر گوشه و کنار جایی که این جشن تولد در آن برگزار می شد.پوسترها و عکسهای این آزادگان در بند دیده می شد و برخی از حاضران نیز با در دست داشتن عکسهای این زندانیان سیاسی نام و یاد آنها را گرامی داشتند .
در ابتدای این مراسم برخی از زندانیان سیاسی سابق که مدتی با زندانیان متولد خرداد هم بند بودند خاطراتی را از مدت در بند بودنشان با یکدیگر تعریف کردند . خاطراتی که همه نقلی از سلول انفرادی، بند و حبس داشت، هر چند با چاشنی روزهای مقاومت و ایستادگی .
در ادامه نیز اعضای خانواده برخی از این زندانیان که در این جلسه حضور داشتند درباره آخرین وضعیت آنها چند کلامی بر زبان آوردند .
رضا خندان، همسر نسرین ستوده با نیمای کوچکش در این جشن همراه بود . نیما 4 ساله فرزند نسرین به کیک تولدی خیره شد بود که عنوان ستارگان در بند را بر خود داشت و 9 شمع به یاد آنها بر این کیک تولد روشن بود .شمع های تولد این زندانیان سیاسی با سر دادن سرود یار دبستانی من خاموش شد .
نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در بازداشت است . او به شش سال زندان محکوم شده است و اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می برد .او هر هفته ملاقات کوتاهی با همسر و دو فرزندش نیما و مهرواه دارد .
اما در جمع دیروز خانواده زندانیان سیاسی ودوستداران جنبش سبز زنی دیگر هم حضور داشت . زنی که بسیاری او را نماد ایستادگی جنبش سبز می نامند . پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی از شهدای جنبش سبز که روز 25 خرداد ماه سال 1388 به ضرب گلوله جان خود را از دست داد .
مادر سهراب بارها اعلام کرده است که فقط زمانی از خون فرزندش می گذرد که حکومت ایران همه زندانیان سیاسی را بدون هیچ قید و شرطی از زندان آزاد کند .
مادر سهراب هم در این مراسم از ماه خرداد گفت، ماهی که در سالهای اخیر همواره پر از حادثه بوده است . ماهی که در آن تعدادی از زندانی های سیاسی متولد شده اند و خردادی که در آن سه سال قبل مردم در تظاهراتهای میلیونی اش شرکت کردند .او یاد آوری کرد که خرداد همان روز هایی است که تعدادی از فرزندان این آب و خاک به خاطر دفاع از آزادی و رای شان کشته شدند .
پروین فهیمی با تبریک زادروز زندانیان سیاسی متولد خرداد به خانواده های این زندانیان ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر همه زندانیان سیاسی آزاد شوند.
ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همسر بهمن احمدی امویی و فاطمه آئینه وند، همسر عبدالله مومنی نیز در این مراسم چند جمله ای درباره همسران دربندشان سخن گفتند . دو زندانی سیاسی که اکنون در بند 350 زندان اوین و در یک اتاق مشترک به سر می برند و هر دو نیز بیش از دو سال و نیم است که از هر گونه مرخصی بی بهره بوده اند .بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی 30 خرداد سال 88 به زندان اوین منتقل شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می برد او یک بار در بهار 89 به مرخصی آمد عبدالله مومنی، فعال دانشجویی زندانی نیز شرایط مشابهی با بهمن دارد و تنها یک بار به مرخصی آمده است .
همسر و دختر مسعود پدرام از دیگر ستارگان خردادی نیز در این جمع حضور داشتند . مسعود پدرام فعال ملی – مذهبی یکی دیگر از زندانیان بند 350 زندان اوین است . در مدت زندانی بودن پدرام کمتر از او یاد شده است اما این زندانی به عنوان یکی از زندانیانی معروف است که همواره دغدغه دمکراسی داشته و بی سر و صدا برای پیشبردش تلاش کرده است .
همسر و فرزند کوچک بهمن صادقی نور از دیگر متولدان خرداد ماه نیز در این جمع حضور داشتند . همسر این زندانی سیاسی در گوشه ای نشسته بود و عکس این زندانی را که شاید کمتر کسی تاکنون او را دیده است در دستانش می فشرد.او با فرزند تازه متولد شده اش در این مراسم حضور داشت.
بهمن صادقی نور، فعال فرهنگی اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می برد همسر او نگار در شرایطی فرزند خود را به دنیا آورد که همسرش زندانی بود و با مرخصی اش نیز مخالفت می شد.
در جمع ستارگان خردادی که تولدشان بود جای خانواده مجید توکلی ، دانشجوی دربند خالی بود . خانواده مجید در شهر شیراز زندگی می کنند و به دلیل دوری راه نتوانسته بودند در این مراسم شرکت کنند . مجید توکلی اکنون در زندان رجایی شهر به سر می برد و نزدیک به سه سال از حبس این دانشجوی زندانی می گذرد اما او هنوز از هیچ مرخصی استفاده نکرده است .
سعید ملک پور، مهدی خدایی و حسین نعیمی پوراز دیگر متولدان ماه خرداد هستند که سالروز تولدشان را یکبار دیگر در زندان آغاز می کنند .روز گذشته نام و خاطره این سه زندانی نیز گرامی داشته شد و شرکت کنندگان در این مراسم آرزوی آزادی آنها را کردند. این سه زندانی نیز اکنون در بند 350 زندان اوین و دوالف سپاه پاسداران به سر می برند .
جشن تولد ستارگان خرداد ، آزادگان دربند با خواندن سرود یار دبستانی و ای ایران و آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی پایان یافت .

کانون زنان ایرانی
گزارش :ترانه بنی یعقوب
عکس ها :عالیه مطلب زاده

No comments:

Post a Comment