Wednesday 6 January 2016

مادر بهکیش از میان ما نرفته‌است



خانم ام البنین- نیره- جلالی مهاجر، که به مادر بهکیش شناخته است، زندگی را وداع گفت اما او از میان ما نرفته است. حضور او که با نام پرافتخار مادران خاوران پیوندی پایدار داشت، با یاد و خاطره‌اش نیز جزجدائی ناپذیر خاوران باقی می‌ماند و در عرصه دادخواهی کشته شدگان دهه ٦٠ همراه ما خواهد بود. ما کارزار مقابله با فراموشی و خواست دادخواهی را مدیون او و دیگر زنان و خانواده های داغدیده هستیم، که در مقابل سیاست سکوت و انکار سران حکومت اسلامي که خواستند و مي خواهند تا جنايتشان در پرده بماند، ایستادند؛ با همه بي پناهي شان گرد هم آمدند، ياد عزيزانشان را گرامي داشتند و با این کار به همه ما یادآوری کردند که کشتگان را به عدد و آمار تقلیل ندهیم، که هر كدام آنها فردي از جامعه بودند حيات داشتند عاشق زندگي و ديگر انسانها بودند و آزادي و عدالت را حرمت می‌گذاشتند.

مادر بهکیش، که فرزندانش زهرا، محمود، محمد، محسن و علی و دامادش سیامک اسدیان که طی سالهای ۶۰ تا ۶۷ اعدام و یا ناپدید شدند، همراه دیگر خانواده‌ها سالها با تن خسته در خاوران حضور یافت، از جمله برای این‌که این گورستان بی‌نام و نشان را به ديگران نشان دهد تا فراموش نشود. تا فراموش نكنيم که در آنجا و در بسياري از گورهاي بهشت زهرا و گورستانهاي شهرهاي ديگر كساني آرميده اند كه در دهه ٦٠ به فرمان دادگاههاي شرع و به جرم مخالفت با استبداد و یا داشتن مرامی ديگر در پشت درهاي بسته، بدون كوچكترين حق دفاع به قتل رسيند.
مادر بهکیش، هرگز، از چون و چرا و اعتراض بازنایستاد و نیمی از عمر خود را در جستجوی فرزندانش گذراند؛ به فرمان سکوت تن نداد و به یکی از نمادهای مادران خاوران و خانواده های اعدام شدگان سیاسی در ایران تبدیل شد.
مادر بهکیش و دیگر مادران و خانواده‌های معترض بهای سنگینی بابت مقاومت و اعتراض‌شان پرداختند و می پردازند: از ضرب و شتم گرفته تا کنترل و تعقیب و بازداشت. مامورین از این هم فراتر رفتند و در زمستان ١٣٨٧ با وقاحتی بی نظیر خاوران را با بولدوزر خراب کردند و درب آن را به روی خانواده ها بستند. بر تعقیب و کنترل خانواده ها افزوده شد و آنها در خانه‌هاشان هم در امان نماندند. ولی به گفته منصوره، دختر خانم بهکیش " آنها هیچ گاه حاضر نشدند که از حقوق خود به عنوان یک انسان دادخواه دست بشویند و ظلمی را که در حق شان شده است به فراموشی بسپارند."
درگذشت خانم ام البنین- نیره- جلالی مهاجر، مادر بهکیش را به هم‌کار عزیز بیداران، جعفر بهکیش تسلیت می‌گوئیم و خود را در این سوگ کنار منصوره و جعفر می‌دانیم و برای آنها شکیبای آرزو داریم.
همکاران بیداران : ناصر مهاجر، رضا معینی، شهلا شفیق، میهن روستا، پرستو فروهر، منیره برادران و اصغر ایزدی.
١٣ دی ماه ١٣٩٤

No comments:

Post a Comment