Friday 16 March 2012

وضعیت زندانیان سیاسی مشهد؛ فشار برای عدم مصاحبه و سکوت خبر



وضعیت زندانیان سیاسی مشهد؛ فشار برای عدم مصاحبه و سکوت خبری

  

یکی از دوستان امیر شیبانی خبر از بازداشت وی در شب بیست و پنجم بهمن داده و به "جرس" می گوید: "شب 25 به منزل امیر ریختند اما امیر خانه دوستش بود و ماموران بهمراه پدر امیر به خانه دوستش می روند و در آنجا او را بازداشت می کنند. به پدرش حکمی را از طرف وزارت اطلاعات مشهد نشان داده بودند اما هیچ اشاره ای به اتهامش نشده بود. خانواده اش هیچ دسترسی به پرونده فرزندشان ندارند و بشدت برای عدم مصاحبه و سکوت خبری تحت فشار هستند...."


مادر امیر شیبانی پیش از این در گفتگو با جرس گفته بود: "اینکه نگذارم بچه ام را در سکوت شکنجه کنند اقدام علیه امنیت ملی است؟ من که شوهرم جانباز است، برادرم جانباز است، چند تن از بستگانم از شهدای دفاع مقدس هستند و یک خانواده کاملا مذهبی هستیم، آخه چه اقدام علیه امنیت ملی؟! آن باری که امیرم را گرفته بودند و چهل روز ازش خبری نداشتم به من زنگ می زدند و می گفتند اگر با رسانه ها صحبت کنی دست ما گروگان داریم بلا سرش می آوریم... بخدا چه شبها که گریه نکردم و بچه ام را فقط از خدا می خواستم..."

امیر شیبانی زاده، فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه آزاد مشهد در مهرماه سال گذشته توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه مشهد بازداشت و پس از 29 روز انفرادی و بازجویی بطور موقت آزاد شده بود. وی در دادگاه بدوی به 8 سال زندان و جریمه نقدی محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر به پنج سال و نیم حبس و پنج میلیون ریال جریمه نقدی کاهش یافت.


دوست شیبانی به حکم صادره برای امیر اشاره می کند و اظهار می کند که امیر در دادگاه بدوی به هشت سال حبس تعزیری و جریمه نقدی محکوم شد که بعد در دادگاه تجدیدنظر به پنج سال و نیم حبس با اشد مجازات در زندان کرمان و پنج میلیون جریمه نقدی به تایید رسید. اما این بازداشت ارتباطی به اجرای حکم ندارد. پیش از این در شب 29 دی ماه از طرف سپاه او را دستگیر کردند و شش روز در زندان و تحت فشار بود. آن زمان به او گفته بودند تو در یک کنفرانس اینترنتی برای براندازی نظام شرکت کردی و برای تجمع بیست و پنجم بهمن برنامه ریزی می کردید و امیر هم اتهامات را رد کرده بود و آنها هم کامپیوترش را بازرسی و چیزی پیدا نکردند و آزادش کردند."

وی با تاکید بر شرایط "نامناسب" امیر ادامه می دهد: "امیر تماس تلفنی با خانواده داشت اما بعد از مصاحبه مادرش در خصوص وضعیت امیر تماس ها کاملا محدود شده و دوازده روز پیش یعنی آخرین باری که امیر با خانواده اش تماس داشته خیلی حالش بد بوده و مدام گریه می کرده و تحت فشار روحی زیادی بود. خانواده اش نمی دانند دیگر به کجا باید رجوع کنند تا از اتهام و وضعیت فرزندشان باخبر شوند...."


پنجشنبه ششم مرداد ماه سال جاری، در حالیکه فعالین فرهنگی شهر مشهد مقدمات برگزاری جشن امردادگان و جلسه شاهنامه خوانی در باغ شاهنامه مشهد را فراهم می کردند ماموران امنیتی در این مکان افراد زیادی را از جمله محمد توانا را بازداشت کردند.

محبوبه محمودی، همسر محمد توانا فعال فرهنگی که بیش از هفت ماه را در شرایط بلاتکلیفی بسر برده است خبر از احتمال آزادی وی پیش از سال نو را می دهد و بیان می کند که در حال پیگیری کارهای وثیقه هستند و انشالله همسرش بزودی آزاد خواهد شد.

گفتنی است، این همایش مراسمی فرهنگی و "غیر" سیاسی بوده و برگزارکنندگان و شرکت کنندگان آن افرادی بودند که فعالیت فرهنگی و هنری داشته اند.

No comments:

Post a Comment